Zpět

RIZIKA AQUAPLANINGU – JAK SE JIM VYVAROVAT?

23. 3. 2021
19k
Aquaplaning je jedna z velmi nebezpečných situací pro každého motoristu. I sebelepší řidič s autem klouzajícím se po vodě už téměř nic neudělá, protože je v takové chvíli neovladatelné. A jelikož se blíží jaro a tím pádem i více dešťů a mokrá vozovka, je lepší se na tyto situace připravit a ideálně jim rovnou předcházet.

Co je aquaplaning?

K aquaplaningu dochází zejména při silných deštích, když se na vozovce vytvoří souvislá vyšší vrstva vody, která se před pneumatikou hromadí rychleji, než ji zvládne hmotnost vozidla přes dezén pneumatiky vytlačovat. V důsledku toho se vrstva vody tlačí pod pneumatiku a auto začíná na vozovce klouzat. Pneumatiky tak ztrácí svou přilnavost k vozovce a vozidlo přestane být ovladatelné.

Co k aquaplaningu přispívá?

Nejčastěji dochází k aquaplaningu při průjezdu loužemi nebo stojící vodou. Proto se doporučuje při dešti nebo těsně po dešti (pokud hrozí riziko, že se na cestě ještě mohou nacházet místa se souvislou vrstvou vody) jezdit pomaleji. Hlavním faktorem přispívajícím k aquaplaningu je totiž právě rychlost, kdy pneumatiky nemají čas vodu odvádět a vznikne tak mezi pneumatikou a vozovkou tenká vrstva vody. K aquaplaningu jsou pneumatiky náchylnější „již“ při rychlosti 80 km/h a více. Mezi další faktory patří:

  • vzorek běhounu – kdy některé odvádějí vodu účinněji než jiné.
  • hloubka dezénu – vlivem opotřebování pneumatiky dochází ke snížení hloubky dezénu a je tedy k dispozici menší prostor pro odvod vody.
  • tlak v pneumatikách – podhuštěné pneumatiky hůře odvádí vodu a představují tak zvýšené riziko.
  • hmotnost vozidla – čím je vozidlo lehčí, tím je pravděpodobnost aquaplaningu vyšší.
  • a jiné...

Jak poznat, že došlo k aquaplaningu a jak se mu vyvarovat?

Většinou se dá aquaplaning rozeznat rostoucími otáčkami motoru, protáčením kol (na palubní desce začnou problikávat kontrolky jízdních asistentů) a pocitem, že vozidlo na silnice plave. Ve většině případů ztrácí kontakt s vozovkou ta osa, na které je pneumatika s nižší hloubkou dezénu. Proto by se měl montovat na přední osu, aby motorista mohl rychleji rozeznat přicházející aquaplaning. Abyste se aquaplaningu vyvarovali, je důležité dodržovat 

bezpečnou rychlost jízdy, hlídat dostatečnou hloubku dezénu na vašich pneumatikách a také by měly být správně nahuštěny.

Jak se zachovat při aquaplaningu?

Ideální samozřejmě je, když k němu vůbec nedojde. Ale když už vám auto začne prokluzovat na vozovce, hlavně zůstaňte v klidu a nechte jet auto rovně. Držte volant s rukama v rovnovážné poloze „tři čtvrtě na tři“, protože jedině tak dokážete udržet nad vozidlem kontrolu. Rozhodně nedupejte na brzdu. Hluboká louže samozřejmě rychle skončí, a proto stačí případně trochu snížit rychlost. Při zvládnutí aquaplaningu se chovejte stejně, jako při prokluzování/smyku v zimě na sněhu a ledu.

Produkty se filtrují...