Zpět

Jak vybrat letní pneumatiky?

14. 5. 2024
1k
Od 1. dubna končí českým řidičům povinnost používat na svých vozidlech zimní pneumatiky, pokud se na silnicích nenachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Na trhu existuje široká řada pneumatik, od různých výrobců, které se liší vlastnostmi, kvalitou a také cenou. Proto bývá někdy obtížné se v nabídce orientovat a vybrat si ty správné pneumatiky pro svůj automobil.

Co vše ovlivňuje výběr letní pneumatiky?

Výběr letních pneumatik má vliv na ovládání auta a bezpečnost jízdy, proto je důležité při jejich nákupu zohlednit důležité faktory. Musíte myslet na to, v jakém provozu budete jezdit, jaký je váš jízdní styl, také počet kilometrů, které ročně najedete. Pak se samozřejmě musíte zaměřit na rozměry používaných pneumatik a kolik jste ochotni do nich investovat.
 

Pneumatiky dělíme na 3 základní třídy, které se liší stylem jízdy a prostředím, ve kterém nejčastěji jezdíte.

  1. Ekonomická třída (tzv. Budget segment) základní typ pneumatik pro nenáročné motoristy
  2. Střední třída (tzv. Quality segment) – střední třída ve všech ohledech
  3. Vyšší třída (tzv. Premium Segment) – nejkvalitnější vlastnosti ve výkonu (vysoký km výkon, nižší spotřeba) a zejména v bezpečnosti (brzdění na mokru, jízdní vlastnosti na sněhu)


Při výběru letních pneu se můžete zaměřit na spotřebitelské testy. Během roku probíhá mnoho testování jak letních, tak zimních pneumatik. K nejznámějším patří německý autoklub ADAC, rakouský klub ÖAMTC, časopisy AutoBild a AutoTip nebo provozovatel sítě technických stanic GTÜ.

Pokud máte letní pneumatiky z loňského roku, je potřeba zkontrolovat jejich stav a minimální hloubku dezénu. Zákonem stanovená minimální hranice je pro letní pneu 1,6 mm. Avšak je potřeba si uvědomit, že s klesající hloubkou dezénu se výkonnost pneumatik postupně snižuje, proto pokud se hloubka dezénu vašich pneumatik blíží této hranici, je třeba zvažovat nákup nových pneu.


Kdy přezout na letní pneu?

Podle zákona jsou řidiči povinni používat zimní pneumatiky do 31. března. Po tomto datu motoristé začínají přezouvat na letní. Obecně se doporučuje se nedržet pouze termínu, ale i teploty vzduchu. Jakmile se dlouhodobě drží nad 7 °C, je vhodné pneumatiky vyměnit, protože zimní obuv přichází o své jízdní vlastnosti.

Někteří řidiči se však i s ohledem na finance rozhodnou tzv. „dojet“ opotřebované zimní pneumatiky. V tom případě je vždy nutné přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám. Je důležité dbát zvýšené opatrnosti, protože směs ani konstrukce zimních pneumatik nejsou určeny pro používání ve vyšších letních teplotách. Letní pneumatiky jsou díky nižšímu podílu kaučuku o něco tvrdší. Zimní pneumatiky tak mají v létě horší jízdní vlastnosti, prodlužuje se brzdná dráha a za deště je třeba dávat pozor na aquaplaning. Navíc se zvyšuje i spotřeba pohonných hmot.


Jsou vhodné celoroční pneumatiky?

Poslední dobou narůstá procento řidičů, kteří si oblíbili celoroční pneumatiky. Především kvůli časové a finanční úspoře při přezouvání. Na to reagují i výrobci pneumatik, kteří vyvíjí nejnovější dezény a směsi, díky kterým se jedná o moderní a bezpečné pneumatiky pro zimní i letní období.

U celoročních pneumatik je výhodou finanční i časová úspora, ale jedná se o kompromisní řešení, které je vhodné především pro ty motoristy, kteří během roku najezdí méně kilometrů na kratší vzdálenosti. Celoroční pneumatiky tak často používají řidiči, kteří svým vozem jezdí především ve městě, kde se většinou například souvislá vrstva sněhu často nevyskytuje, nejezdí denně nebo při námraze na vozovku nevyjíždí. Nevýhodou je však jejich brzdná dráha, která bývá zpravidla delší. Nedoporučuje se používat celoroční pneumatiky těm řidičům, kteří jezdí po dálnici a do horských oblastí.

Produkty se filtrují...